Turizmo sezonas baigėsi, te prasideda naujas

 

Po netrumpo ir baugaus karantinų laikotarpio ši vasara nepašykštėjo nei gero oro, nei norėjusių ir nusprendusių apsilankyti Molėtų krašte. Žinoma, nemenkų iššūkių metas tęsiasi – tiek pandemija, tiek šaltasis sezonas juntamas turizmo sektoriaus veiklose. Dėl to dar svarbiau kalbėti ir diskutuoti apie galimybes sprendžiant sezoniškumo problemą ir ruošiantis naujam sezonui. Molėtų turizmo ir verslo informacijos centro inicijuotas turizmo verslo ir savivaldybės atstovų susitikimas kvietė tokiai diskusijai.

Turizmo ir verslo informacijos centras

Visų pirma, į susitikimą subūrusio Molėtų TVIC direktorė Daiva Kulienė su visais susirinkusiais pasidalino pastarosios vasaros centro veiklos rezultatais ir turizmo sektoriaus naujienomis. Atkreiptas dėmesys į nakvynių skaičiaus pateikimo Statistikos departamentui problemą bei Turizmo įstatymo pakeitimus. Pirmuoju atveju, pasak D. Kulienės, Molėtų rajone susiduriama su problema, kuomet apgyvendinimo paslaugų teikėjai veiklą vykdo neregistruoti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyboje arba vengia teikti statistinius duomenis Lietuvos statistikos departamentui. „Sąžininga paslaugų teikėjų veikla ypatingai svarbi visai rajono plėtrai – šie skaičiai nugula rajono savivaldybės strateginiuose dokumentuose ir yra reikšmingi rajono plėtros veiksmams. Ateityje, savivaldybei dalyvaujant konkursuose, teikiant paraiškas, tai gali tapti reikšmingu rodikliu, skiriant finansavimą ar svarstant kitus strateginius plėtros klausimus. Dėl to labai svarbus paslaugų teikėjų veiksmų atskaitomumas dėl bendros rajono ateities,“ – sako Daiva Kulienė.

Molėtų TVIC vienas pirmųjų rajonų pradėjęs įgyvendinti turizmo lankytinų vietų auditą, šiuo metu kuria teminius turizmo paketus keliautojams, planuoja komunikaciją anglų ir vokiečių kalbomis. Tarp nuosekliai vystomos kasdienės komunikacijos socialiniuose tinkluose, šią vasarą buvo galima pastebėti ir daugiau turizmo skatinimo akcijų: išleista turizmo valiuta molitas, sėkmingai įgyvendintas vasaros iššūkis „Išvaikščiok Molėtus“ bendradarbiaujant su PamatykLietuvoje.lt, įrengta lauko reklama kelyje Kaunas-Klaipėda, prisijungta prie TV3 projekto „Maisto kelias“, vystytas bendradarbiavimas su We Love Lithuania turizmo naujienų portalu.

Vos prasidėjus rudeniui buvo išplatinta apklausa, siekiant įvertinti TVIC veiklą ir tobulėjimo galimybes. Visomis savaitės dienomis vasarą dirbęs centras lankytojų įvertintas itin palankiai. Populiariausi apsilankiusiųjų tikslai – informacija apie lankytinas vietas, galimybė įsigyti suvenyrus ar apsilankyti virtualioje erdvėje „Molėtai Kitaip“. Informacijos centrui pasitelkiant vis įvairesnius komunikacijos kanalus ar įgyvendinant įvairias viešinimo akcijas svarstytas būtinumas dalyvauti tradicinėje turizmo parodoje „Adventur. Po ilgos pertraukus 2021 metų sausį neįvykusios turizmo parodos organizatoriams paskelbus apie tradicijos sugrįžimą 2022-aisiais, Molėtų TVIC su kitų regiono rajonų turizmo informacijos centrais svarsto kitas galimybes investuoti į efektyvesnes turizmo skatinimo akcijas.

Kultūros sektorius

„Esame krašte, kur svarbi kultūrinė veikla,“ – apie turistų pritraukimą kultūrinėmis veiklomis pokalbį tęsė Molėtų kultūros centro direktorė Inga Narušienė. Nebelikus tradicinės miesto šventės rajone gimė nauja idėja – šventė aplink Pastovio ežerą. Nors idėja tobulinama, ieškoma geresnių sprendimų, akivaizdu, kad toks formatas pritraukia platų ratą dalyvių ir žiūrovų. Vasarą gyventojai ir svečiai buvo pakviesti į tris didžiuosius renginius – minėtą Pasimatymo Molėtuose šventinę dieną, Joninių šventę, Liepos 6-osios minėjimą Dubingiuose bei renginių ciklą – Skambantys ketvirtadieniai. Dubingių bendruomenės ir Rusteikų fondo iniciatyva kiekvieną sekmadienį iki šiol tęsiasi Dubingių muzikos festivalis. Pasak kultūros centro direktorės, svarbu išnaudoti progą – galimybę pritraukti Vilniaus žmones į renginius ar kūrybines rezidencijas. Tam svarbus kultūros sektoriaus ir turizmo verslininkų bendradarbiavimas.

Molėtų krašto muziejus, iki šiol galintis priimti lankytojus be galimybių pasų, džiaugiasi lankytojų gausa vasarą. Daugiausiai lankytojų sulaukia Mindūnuose veikiantis Ežerų žvejybos muziejus ir bendrame kieme esantis Molėtų krašto muziejaus kompleksas. Pasak Molėtų krašto muziejaus direktorės Viktorijos Kazlienės, nors dabar vyrauja „akropolių“ kultūra, viską gauti vienoje vietoje, žmonės vis mažiau nori būti pririšti, turi galėti patys planuoti laiką ir priimti sprendimus. Muziejaus vadovė pripažįsta, kad grąžinti lankytoją į muziejų sunku – vis dar nėra nuolatinės ekspozicijos, nebuvo ir atskiro muziejaus atidarymo po rekonstrukcijos. Visgi, šią vasarą daugelio dėmesį atkreipė 1-oji tarptautinė meno trienalė „Unpredictable futures/Nenuspėjamos ateitys“, įgyvendinta bendradarbiaujant su Lietuvos dailininkų sąjunga ir Lietuvos etnokosmologijos muziejumi. Pritraukti ne tik molėtiškius, bet ir krašto svečius tikimasi ir ekspozicijomis, kurių eksponatai atkeliautų iš kitų muziejų (pavyzdžiui, MO, Teatro muziejų) ar vystant naują – istorinės kavos projektą, pakviesiantį į kavos degustacijas muziejaus svetainėje.

Lietuvos etnokosmologijos muziejaus direktorius Linas Šmigelskas taip pat neslėpė – pastarieji metai, net ir kupini išbandymų, buvo gana neblogi – keliautojai neaplenkė muziejaus, kuris pasipildė naujais eksponatais ir toliau plečia paslaugas. Tikimasi, nuo kitų metų pradžios pavienius lankytojus pakviesti į muziejaus antrame aukšte įkurtą erdvę, taip pat startuos edukacijos lauke.

Turizmo verslas – klausyti ir išgirsti

Kultūros įstaigoms prakalbus apie kultūros ir verslo bendradarbiavimą, platesnė diskusija susitikime vystėsi tarp turizmo paslaugų teikėjų. Jau ne pirmus metus diskutuotina tema – maitinimo paslaugų kokybė Molėtų rajone. Tiek turizmo ir verslo informacijos centras, tiek gidai, apgyvendinimo paslaugų teikėjai teigia sulaukiantys svečių komentarų dėl kavinių darbo laikų ar meniu. „Gastrokultūra Molėtuose kelis dešimtmečius lieka nepakitusi,“ – mintimis dalinosi mero patarėjas verslo klausimams Paulius Valentinavičius. Daugelis diskusijos dalyvių pripažino – gyventojai ir miesto svečiai neieško naminio maisto, jiems reikalinga įvairesnė maisto pasiūla, naujienos. Kaip tai paskatinti? „Reikia pasiruošti tam tikram pereinamajam laikotarpiui, apsišarvuoti kantrybe. Turi atsirasti klientų traukos centrai, bet juos reikia pripratinti prie minties ir galimybės vakariniams pasisėdėjimams,“ – sakė Molėtų rajono meras Saulius Jauneika.

Taip pat nepamiršta ir sezoniškumo problema, kurią kasmet junta visas turizmo sektorius, o pastaraisiais metais tai ypač išryškėjo. Sutinkama, kad turi plėstis paslaugų, pramogų sektorius šaltuoju metu. Visgi, ne vienas susitikimo dalyvis pastebėjo, kad savivaldybė gali tik sudaryti palankias sąlygas, palaikyti verslą, tačiau pastarasis turi pats rodyti iniciatyvą ir imtis konkrečių veiksmų. „Netikiu stebuklais, kurie atsiranda iš niekur. Stebuklus kuria žmonės,“ – sakė meras S. Jauneika, išskirdamas rajono stebuklus – Lietuvos etnokosmologijos muziejų, Ežerų žvejybos muziejų, sulaukiančius didžiulio susidomėjimo.

Išskirtinių objektų Molėtų rajone – Žalvario parko ir Molėtų technikos muziejaus vadovai taip pat įsitraukė į diskusiją. Algirdas Nomeika teigė netgi turintys per daug lankytojų. Nors 40 ha teritorijoje veikiantis parkas pasiruošęs priimti visus norinčius, kartais tenka nusivilti piktavališkais keliautojais, siekiančiais į parką patekti ir ne darbo valandomis. Savo rankomis visą parko teritoriją su broliais tvarkantis A. Nomeika neslepia, nors lankytojai mėgaujasi galimybe pusdienį ar daugiau praleisti netradicinėje gamtinėje erdvėje, parko šeimininkai sulaukia ir priekaištų dėl privažiavimo ar lankytinos vietos ženklinimo. Tuo metu Molėtų technikos muziejaus įkūrėjas Imantas Mekas džiaugiasi augančiais lankytojų skaičiais ir žiemos metą su komanda yra pasiruošę išnaudoti naujojo sezono parengiamiesiems darbams. Tokiais unikaliais objektais džiaugiasi ir sodybų šeimininkai – tai puikūs pavyzdžiai, kai atvykusiems poilsiautojams gali pasiūlyti kokybišką paslaugą ir garantuoti puikų laiką. Ar atsiras daugiau tokių paslaugų šaltuoju metu?

Ilgiau nei manyta užsitęsusioje diskusijoje gvildenta daug kitų aktualių klausimų, kaip lauko tualetų problema, kuri jau šių metų gruodį bus išspręsta, savivaldybei įrengus net 5 lauko tualetus prie svarbiausių lankytinų vietų, žiemos pramogų galimybės ir potencialas, kompleksinių paslaugų teikimas bendradarbiaujant kultūros įstaigoms ir turizmo verslui, aptartas ir lauko reklamos poreikis šalia didžiojo prekybos centro Maxima.

Kokios tolesnės diskusijos ir jų formatai bus, priklausys nuo visų turizmo sektoriuje veikiančių dalyvių įsitraukimo.