Konsultacijos dėl kelionių tiek vartotojams, tiek verslui
Informaciją ir konsultacijas dėl teisinio reglamentavimo dėl organizuotų turistinių kelionių paslaugų tiek vartotojams, tiek verslo subjektams teikia Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba šiais telefono numeriais: (85) 205 49 48, (85) 250 38 81, (85) 262 67 60.
Vartotojų teisės kelionių atšaukimo atveju
Atsižvelgiant į sudėtingą situaciją dėl koronaviruso grėsmės bei šiuo metu uždraustus skrydžius iš Lietuvos, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba teikia svarbiausią informaciją apie vartotojų teises kelionių atšaukimo atveju.
Susiklosčiusi situacija visame pasaulyje yra neįprasta tiek vartotojams, tiek paslaugų teikėjams. Pirmiausia vartotojams patariama kreiptis į kelionių organizatorių ar kelionių pardavimo agentą ir ieškoti galimybių atidėti organizuotą turistinę kelionę vėlesniam laikui, pakeisti kelionės kryptį arba priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą, t. y. ieškoti abiem šalims tinkamo sprendimo.
Jei kitos alternatyvos su kelionių organizatoriumi ar kelionių pardavimo agentu rasti nepavyksta, vartotojas turi teisę kreiptis į paslaugos teikėją raštu, prašydamas nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį ir grąžinti už kelionę sumokėtus pinigus, netaikant sutarties nutraukimo mokesčio. Atkreiptinas dėmesys, kad ši rekomendacija galioja tik dėl tų kelionių, kurios atšauktos dėl ekstremalios situacijos ir dėl kurių pateiktos Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijos nevykti į užsienio valstybes. Pažymime, kad šioje situacijoje, sąlygotoje nenugalimos jėgos aplinkybių, nėra kelionių organizatorių kaltės, todėl svarbu išlaikyti protingą pusiausvyrą tarp vartotojų teisių ir verslo prisiimtų įsipareigojimų. Raginame vartotojus sutarties nutraukimą naudoti kaip galutinę priemonę, neradus kitų bendrai priimtinų sprendimo būdų. Suprasdami rizikas turizmo rinkai taip pat prašome vartotojų supratimo tiek dėl ilgesnių atsakymų, tiek dėl pinigų grąžinimo terminų.
Papildomai informuojame, kad esant ekstremaliai situacijai visoje Europoje, ketinama kreiptis į Europos Komisiją dėl teisės aktų taikymo ir galimų pakeitimų organizuotos turistinės kelionės atšaukimo atveju.
Vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus išspręsti klausimo geranoriškai, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka el. paštu [email protected] arba raštu adresu Vilniaus g. 25, Vilnius. Pavyzdinę prašymo formą galima rasti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos interneto svetainėje.
Rekomendacijos apgyvendinimo paslaugas teikiančioms įmonėms dėl prevencinių priemonių.
Remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu, draudžiama viešojo maitinimo įstaigų, restoranų, kavinių, barų, naktinių klubų ir kitų pasilinksminimo vietų veikla, išskyrus, kai maistą galima išsinešti arba kitais būdais jį pristatyti gyventojams. Todėl visi viešbučiuose esantys restoranai ir kavinės yra uždaromi, o viešbučio svečiai negalės lankytis juose. Viešbučio restoranas gali teikti tik maisto išsinešimui ar kitokiam pristatymui paslaugą. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos rekomendacijas, kaip nuo šio viruso apsisaugoti maistą tvarkančioms įmonėms, skaitykite čia.
Jeigu paaiškėja, kad viešbutyje gyvena koronavirusu užsikrėtęs asmuo, apgyvendinimo įstaiga privalo užsidaryti. Dėl kompensacijų bus sprendžiama bendra tvarka vadovaujantis priimtais teisės aktais ir LRV sprendimais.
Kai kurie asmenys nori izoliacijos laiką praleisti viešbutyje. Ką reikėtų žinoti?
Jei viešbutyje/apgyvendinimo paslaugas teikiančioje įstaigoje apsistojo asmuo, norintis izoliuotis privalomos izoliacijos laikotarpiui, grįžus į Lietuvą iš užsienio valstybių:
Nuolatinis aplinkos valymas ir dezinfekcija atliekamas pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktas rekomendacijas.
Jei apgyvendinimo įstaigoje gyvenančiam asmeniui pasireiškia COVID-19 ligai (koronaviruso infekcijai) būdingi simptomai (staigiai prasidėjęs bent vienas iš šių simptomų: karščiavimas, kosulys, pasunkėjęs kvėpavimas):
Bendrosios rekomendacijos
Tinkama rankų higiena sumažina COVID-19 ir kitų infekcijų perdavimo ir užsikrėtimo riziką.
Sveikam asmeniui dėvėti medicininę kaukę nėra rekomenduojama. Medicinines kaukes rekomenduojama užsidėti pasireiškus kvėpavimo takų infekcijos simptomams. Kosint ar čiaudint jos sulaiko kvėpavimo takų sekretus ir gali apsaugoti šalia esančius žmones nuo galimo užsikrėtimo. Jei sergantis asmuo medicininės kaukės dėvėti negali, kaukę rekomenduojama dėvėti jį slaugantiems asmenims.
Dėl apartamentų nuomos
Pagal Apgyvendinimo paslaugų rūšių sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2019 m. vasario 14 d. įsakymą Nr. 4-86, apartamentų nuoma priskiriama prie neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų. 2020 m. kovo 14 d. LRV nutarimu Nr. 207 apgyvendinimo paslaugos nėra draudžiamos. Atsižvelgiant į tai, kad kai kurie asmenys nori izoliacijos laiką praleisti apgyvendinimo paslaugas teikiančiose įstaigose, Sveikatos apsaugos ministerija teikia rekomendacijas šias paslaugas teikiantiems subjektams internetinėje svetainėje.
Atkreipiame dėmesį, kad jei apartamentų ar jų dalies nuomos paslaugų teikiamas susijęs ne su apgyvendinimu, o pavyzdžiui renginiais, ūkio subjektai turi įvertinti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu draudžiami visi atvirose ir uždarose erdvėse organizuojami renginiai bei susibūrimai.
D.U.K. apie COVID-19 Lietuvos turizmo verslui bei visam svetingumo sektoriui
Kokios vartotojų teisės, jeigu įsigyta kelionė lėktuvu buvo atšaukta?
• Sekite paslaugų teikėjų viešai skelbiamą informaciją apie atšaukiamas arba atidedamas paslaugas bei pinigų grąžinimą.
• Kreipkitės į oro vežėją dėl galimybės atidėti kelionę, pakeisti kelionės kryptį ar priimti kitą kompensacijos pasiūlymą, jei paslaugos teikėjas numato tokią galimybę.
• Vartotojui ir oro vežėjui neradus kitos alternatyvos, vartotojas turi teisę susigrąžinti pinigus arba gauti nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą.
Toks įvykis kaip koronavirusas, kuris sukelia kelionių nesklandumus, yra priskiriamas ypatingosioms aplinkybėms, kurių paslaugų teikėjai negali kontroliuoti. Skrydžio atšaukimo ar jo atidėjimo dėl ypatingųjų aplinkybių atvejais kompensacija, kuri yra įtvirtinta Reglamente Nr. 261/2004, keleiviams gali būti neišmokama. Daugiau apie savo teises keliaujant lėktuvu skaitykite Europos vartotojų centro Lietuvoje svetainėje.
Kokios vartotojų teisės, jeigu įsigyta kelionė sausuma ar jūra buvo atšaukta?
Jeigu atšaukiama kelionė sausuma ar jūra ir vartotojui nepavyksta rasti kitos alternatyvos, t. y. kelionės atidėjimo ar kt., vartotojas turi teisę į maršruto pakeitimą arba pinigų susigrąžinimą. Daugiau apie vartotojų teises keliaujant autobusais, traukiniais ir vandens transportu skaitykite Europos vartotojų centro Lietuvoje svetainėje.
Koronaviruso iššūkiai verslui: pasitark su ekspertais
Ekonomikos ir inovacijų ministerija kartu su VšĮ „Versli Lietuva" pradeda organizuoti specialias tiesiogines transliacijas internete, kad kartu su įvairias ekspertais atsakytų į verslui šiuo metu itin aktualius klausimus dėl koronaviruso. Numatomas transliavimo periodiškumas – kartą per savaitę, esant poreikiui ir dažniau.
Kovo 17 d. „Versli Lietuva" paskyroje Facebook vyko tiesioginė transliacija tema „Koronaviruso iššūkiai turizmo sektoriui: pasitark su ekspertais“. Įrašą galite peržiūrėti „Versli Lietuva" paskyroje Facebook.
Naudingos nuorodos: