Privatus aerodromas – hobis, kai visada turi ką veikti

 

Prieš 21 metus į naują tūkstantmetį vilnietis Alvydas Raupelis žengė vedinas jaunatviško maksimalizmo – įsigijo apleisto aerodromo asfaltą ir pradėjo naujo, privataus aerodromo istoriją Lietuvoje. Šiandiena jo vadovaujamas Molėtų aeroklubas, daugeliui dar pažįstamas kaip Radžiūnų aerodromas, pasipildęs naujais statiniais, skraidymo mokykla, čia buriasi ir aukštos kvalifikacijos techninio aptarnavimo įmonės.

 

Dangus ant žemės

Šalia Bebrusų ežero vasaras leidęs Alvydas Raupelis apleistą aerodromą, priklausiusį Bijūtiškio tarybiniam ūkiui, įsigijo pastūmėtas jaunystės draugo molėtiškio Valdo Lapašausko. Nors pastarasis į dangų nekilo, tik prijautė aviacijai, Alvydui tai tapo proga arčiau savęs laikyti asmeninį straigtasparnį ir kurti naujos kultūros privatų aerodromą Lietuvoje. Vytauto Lapėno „Įstros aerodromas“ – pirmas privatus aerodromas, kur rengti ir pirmieji aerobatikos čempionatai Lietuvoje tapo puikiu pavyzdžiu ir šia idėja užkrėtė Alvydą su Valdu.

Įsigijęs sugriuvusį angarą ir asfaltuotą taką, riedėjimo peronus, šiandien Alvydas skaičiuoja 35 ha aerodromo teritoriją. 1999 metais čia prasidėjo pirmosios statybos – iškilo namelis ir pirmasis angaras. Pasak Alvydo, nuosavo aerodromo idėja ilgainiui tapo įsipareigojimu rūpintis visa infrastruktūra. Taip formavosi viešo aerodromo vizija.

Laikui bėgant čia priimta laikyti vis daugiau orlaivių, aerodromo erdvė atverta renginiams – rengtos aviacijos šventės, dabar šią vietą ypač pamėgo šunų parodų organizatoriai. Organizuojami privatūs pramoginiai skrydžiai.

Dvidešimtmetis aviacijos pasaulyje užaugino Molėtų aeroklubą ir aerodromą, kurį atranda vis daugiau aviacijos specialistų. Pasak aerodromo įkūrėjo, dabar tai – vienas rimčiausių Lietuvoje bendros paskirties lėktuvėlių aptarnavimo centrų. Čia kuriasi individualūs orlaivių mechanikai ir įmonės, kuriose dirba vieni geriausių specialistų Lietuvoje.

 

Molėtų aeroklubo lėktuvai
Molėtų aeroklube laikomi lėktuvai.

 

Laisvė – pagrindinė idėja

Neseniai Radžiūnų aerodrome ne tik išaugo naujas angaras, kur glaudžiasi klientų laikomi orlaiviai. Prieš metus čia įsikūrė ir ultralengvųjų orlaivių skraidymo mokykla. Jos vadovas Vaidas Barkevičius skaičiuoja dešimtis mokinių – vieniems tai pirmieji kartai už orlaivių vairo, kiti jau laukia licencijų, treti į aerodromą sugrįžta gilinti savo žinių.

Vaidas įsitikinęs – tokiai veiklai reikia turėti skrydžio geną. Žmonės, norintys papildyti savo trofėjų lentynas pilotavimo licencija čia ilgai neišlieka. „Valandos – pilotų valiuta“ – sako Vaidas. Tai, kiek asmuo savo laiko ir dėmesio skirs skraidymui, tokius įgūdžius ir turės, o danguje jaus laisvę. „Pas mus laisvė yra pagrindinė idėja. Užsikūrei lėktuvą ir nevaldoma erdvė, o didieji lėktuvai skraido ir valdomi yra visai kitaip“ – sako Vaidas.

Vienas iš Vaido ir Alvydo tikslų – burti aviatorių bendruomenę. Tarp mokinių, aeroklubo narių atrandami ne tik pilotavimo talentai. Vaido paskatinti muzikuojantys lakūnai buriasi į kūrybos vakarus. Sakytumėte – neįprasta, tačiau Vaidas iškarto priduria – kai žmogaus gyvenimas subalansuotas, jaučia „draivą“, geriau ir skraido.

 

Vaidas Barkevičius (kairėje) ir Alvydas Raupelis (dešinėje).
Vaidas Barkevičius (kairėje) ir Alvydas Raupelis (dešinėje).

 

Aviacija Lietuvoje

Vaidas su Alvydu išskiria Lietuvos aviacijos pasaulio unikalumus iš kurių vienas – didelė aerodromų koncentracija pagal šalies plotą. Pagal tai Lietuva lenkia kaimynines Baltijos šalis. Visgi, paramos ir finansavimo aviacijos objektams čia sulaukti sunku, dėl to abu pašnekovai neslepia tikintys, kad ateityje išliks tik aerodromai palaikomi entuziazmo vedinų žmonių.

 

Molėtų aeroklubas
Molėtų aerodromo nuotrauka.

 

Nors aerodromų sutelktumas Lietuvoje didelis, turizmo sektoriuje tai viena silpniausiai išvystytų sričių. Iki šiol Lietuva daugeliui buvo tarpinė stotelė kuro pasipildymui, o kaip atostogų ir turizmo kryptis – pasirenkama retai. Molėtų aerodromo komanda pastebi – neseniai atidarius Nidos aerodromą tikimasi išaugusio vokiečių keliautojų susidomėjimo Lietuva. Ši naujiena ir faktas, kad aerodromas beveik be jokios infrastruktūros, nustebino ne vieną aviacijos pasaulio veikėją.

Pas mus dar nėra jiems visai komfortiškų sąlygų, kad būtų ir kuras, ir takai geri, ir servisas geras, ir pavalgyti,“ – sako Molėtų aeroklubo vadovas, kurio artimiausi planai – atnaujinti nusileidimo taką. Tuomet galima bus ir apie viešbutį galvoti.

Paklausus apie privataus aerodromo idėją galima sulaukti tik šypsenos: „Būdavo klausia – taigi geras čia „biznis“? Labai geras, tik su minuso ženklu. Aišku, tas hobis visai pasiteisino – nes visada turi ką veikti.“

 

 

Viršelio nuotrauka iš Molėtų aeroklubo archyvo.